Sára Čerňanská na Universitat de Barcelona

24.02.2021

Jelikož jsem Erasmus při bakalářském studiu propásla, věděla jsem, že na magistru chci vyrazit za každou cenu a to i přes současnou situaci pandemie. Barcelona pro mě byla jasnou volbou, jelikož jsem v ní byla před třemi lety a naprosto mě uchvátila. Nejmagičtější na Barceloně považuji celoroční sluníčko, moře a dechberoucí výhledy na město. Samozřejmě nesmím opomenout fakt, že se jedná o kosmopolitní město plné života a zahraničních studentů. I přes nestandardní situaci jsem tedy vyjela a svého rozhodnutí nelituji, byla to pro mě obrovská zkušenost, která mě obohatila na celý život.

University of Barcelona je druhá největší univerzita ve Španělsku a ročně tu studuje přes tisíc zahraničních studentů. Jelikož jsem se ve španělštině necítila úplně jistá, zvolila jsem studium v angličtině. I když jsem byla dopředu upozorněna, že výběr předmětů bude malý stejně jsem byla velmi překvapena. Bohužel jsem se minula oborem. V magisterských předmětech pro sociologii jsem našla pouze jeden předmět vyučovaný v angličtině. Musela jsem si tedy vybrat dva další z bakalářského programu. Proces výběru a schvalování předmětů byl tedy poměrně složitější, ale z mého pohledu to byla nejnáročnější část z celého procesu. Poté už vše jelo jak po másle.

Po příjezdu jsem doladila vše potřebné s koordinátory, kteří byli velmi milí a nápomocní. Svůj pobyt jsem začala v říjnu, Španělsko si v boji proti koroně vedlo ještě poměrně dobře. Jedinou změnou k normálnímu životu byly všudy přítomné roušky, které se museli nosit neustále s výjimkou bydliště. Univerzity byly otevřené a první měsíc se chodilo na přednášky ve speciálním režimu. Studenti se rozdělili na dvě poloviny, jedna byla přítomna ve třídě a druhá sledovala přednášku online. Skupiny se střídaly po týdnu. Stihnula jsem se tedy i několik přednášek ve škole, za což jsem velmi ráda. Fakulta ekonomie a managementu, pod kterou můj obor patří, byla 30 minut jízdy z centra. Kampus byl moc pěkný s historickým nádechem. První měsíc byl tedy velmi akční a pozitivně naladěný. Bary a restaurace byly otevřené, školní spolky pořádaly výlety po Katalánsku a večírky. Avšak začátkem listopadu se situace zhoršila, což pro nás znamenalo přesunutí všech aktivit a přednášek na počítač a do online sféry.

Jelikož měla většina profesorů již zkušenost z předešlého semestru s online výukou tento přechod zvládla velmi dobře. Předměty, které jsem si zvolila byly zajímavé a aktivity během přednášek různorodé. K mému překvapení zde probíhají přednášky k předmětům bakalářského studia dvě hodiny, dvakrát týdně a přednášky k magisterským předmětům probíhají tři hodiny jednou týdně. Většině profesorů se tedy podařilo připravit si přednášky tak, aby studenti udrželi pozornost. Co se týče sociálního životu ten pomalým krokem ustával. Bary a restaurace byly uzavřeny a snížil se počet lidí, kteří se mohli setkávat. V listopadu se ještě dalo cestovat s místními studentskými spolky. Žal ze zavřených barů jsme tedy zažehnali s dalšími studenty v Zaragoze, kde ještě opatření nebyla tak rozsáhlá a později i ve Valencii. Samozřejmě z bezpečnostních důvodů, a právě kvůli tomuto vnitrostátnímu cestování byly později uzavřeny hranice Katalánska, omezilo se víkendové cestování z Barcelony a následně se uzavřela celá Barcelona.

Měsíc prosinec a leden se tedy nesl hlavně v posedávání v bytě a soustředění se na studium. Studium jako takové bylo průměrně náročné, výhodou pandemie byl malý příjezd zahraničních studentů. Z tohoto důvodu mohli být přednášky a debaty mnohem intenzivnější a individuálněji přizpůsobeny. Počet studentů v mých zvolených předmětech byl velmi malý, mezi 6-12 studenty. V rámci studia jsem také měla možnost si vybrat mezi průběžným hodnocením, což znamenalo test v polovině semestru nebo  průběžné úkoly. Druhou možností bylo jednorázové hodnocení, které se skládalo ze složení závěrečné zkoušky, která měla absolutní váhu.

Jako nejpřínosnější kurz hodnotím Time, labor and Families, který byl profesionálně vedený. Náplní kurzu byla práce s daty z OECD reportů, měli jsme doprovodné debaty a workshopy na aktuální problematiky. Zúčastnili jsme se filmového festivalu (online) v rámci přednášky na vizuální sociologii a závěrečná práce je současně i přípravou na diplomovou práci.